22.6.2010

Kohti pohjoista

New Orleans oli matkamme eteläisin kohde, josta aloitimme etenemisen pikku hiljaa kohti pohjoisempia itärannikon osavaltioita. Ajoimme Louisianasta Mississippin ja Alabaman halki Georgian Atlantaan, jossa vietimme yhden yön. Itse kaupunkiin emme oikein ehtineet ja jaksaneet tutustua, koska saavuimme vasta illalla. Pienen etukäteisselvittelyn ansiosta tiesimme kuitenkin, että Atlanta tunnetaan paitsi vuoden 1996 olympiakaupunkina (sekä tietysti Tuulen viemää -kirjasta!) myös CNN:n ja Coca-Colan kotipaikkana. Siispä vierailimme "Coca-Cola -maailmassa", joka oli kaikessa kaupallisuudessaan kuin valtava kokiksen mainos, mutta silti ihan hauska paikka viettää maanantai-ilta. Paikassa kerrottiin tietysti kokiksen historiasta - itse en ainakaan tiennyt, että tuo maailmankuulu juoma on keksitty jo vuonna 1886 - ja esiteltiin valtavaa määrää erilaista merkkiin liittyvää esineistöä. Hauskinta koko paikassa oli ehkä huone, jossa sai maistella Coca-Cola Companyn eri juomamerkkejä eri puolilta maailmaa. Paikassa toimi myös pieni kokistehdas, ja jokainen vieras sai mukaansa paikan päällä pullotetun erikoiskokoisen kokispullon.

Atlantasta suuntasimme kohti Appalakkien vuoristoa ja Pohjois-Carolinan osavaltiota. Vuorilla kulkee Blue Ridge Parkway -niminen 400 mailin mittainen maisemareitti, josta maistelimme muutaman kymmenen mailin mittaisen matkan. Muutenkin matka taittui tänään amerikkalaisten maaseutukylien halki edellisten päivien moottoriteiden sijaan. Eksyimmekin pikkuteillä muutamaan kertaan, kun navigaattori oli eri mieltä todellisuuden kanssa tai tie suljettu kivivyöryn takia. Pääsimme kuitenkin lopulta tämän illan määränpäähän, Valle Crucis -nimiseen pikkukylään vuorien keskellä.

Matkaa suunnitellessa päätimme, että haluamme ehdottomasti kokeilla periamerikkalaista majoitusmuotoa, bed&breakfast -majoitusta. Varasimme hyvissä ajoin etukäteen idylliseltä vaikuttavasta Baird's House -nimisestä paikasta huoneen, ja odotukset olivat korkealla. Onneksi meidän ei tarvinut pettyä; paikka on aivan ihana. Baird's House on 1700-luvun lopulta peräisin oleva vanha talo keskellä vuoria ja metsää kristallinkirkkaan Watauga-joen ääressä. Kävimme pienellä iltakävelyllä, ja sadan metrin päässä talosta näimme neljä peuraa joella juomassa...

Taloon on kunnostettu eri tyylisiä makuuhuoneita, joissa on omat kylpyhuoneet. Alakerrassa on lisäksi iso ruokailuhuone ja olohuone. Sisustus on hauska yhdistelmä uutta ja vanhaa, eri tyylejä ja ripaus museomaisuutta. Omistajapariskunta Tom ja Deede otti meidät lämpimästi vastaan kotitekoisten suklaakeksien ja kakun kera. Tuskin maltamme odottaa aamiaista!

Nyt allekirjoittanutta kutsuu tämä supermuhkea vuode ja rentouttavat unet.

Huomenna suunta kohti pääkaupunkia, Washington DC:tä.